‘Modern’
is, anders dan het woord doet vermoeden, een eeuwenoud begrip. Al in de vroege
middeleeuwen gebruikten de indertijd gloednieuwe christenen het om zich te
onderscheiden van de ouderwets geworden Romeinse heidenen. Vervolgens duikt het
woord op bij iedere grote culturele omwenteling: van Karel de Grote tot de
Verlichting. Daarbij wordt steeds de verhouding tot de Klassieke oudheid
herdacht. Pas de avantgarde van de vroege twintigste eeuw probeert zich daarvan
volledig te bevrijden.
Volgens filosoof Jürgen Habermas is dat een slecht idee. Vooral het surrealisme is een ‘verkeerde opheffing van de cultuur’. Enerzijds ontkomt het niet aan de paradox, dat het, in zijn ontkenning van esthetische waarden, die juist bevestigt. Anderzijds levert het, in zijn eenzijdige losweken van het domein van de kunst, nauwelijks iets vruchtbaars op.
J.
Habermas, “Het moderne – Een onvoltooid project”, in Raster 19,
1981, pp. 126-143.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten