Kunstcriticus
en filosoof Arthur Danto is berucht als uitdrager van 'het einde van de kunst'.
Verontrustend, maar het doet ook de wenkbrauwen fronsen. Hebben we hier te
maken met de zoveelste platte cultuurpessimist? Zeker niet. De crux zit hem in
het concept narratief. Kunstgeschiedenis is geen vaststaand
gegeven, maar een verhaal (over kunst). Net zoals dat die narratief er niet
altijd is geweest, zal ze er niet altijd zijn. Sterker nog, ze is al verdwenen:
hedendaagse kunst (contemporary
art) heeft haar vernietigd.
‘Hedendaags’ is voor Danto – anders dan het woord op het eerste gezicht doet vermoeden – eerder conceptueel, dan temporeel. Het duidt het logische gevolg aan van moderne kunst. Ook ‘modern’ is niet een of ander tijdvak, maar een conceptuele wende binnen de kunst zelf.
Vandaar het einde van de kunst, of eigenlijk het einde van de geschiedenis van de kunst: de narratief is doorbroken. Maar zal de kunstgeschiedenis later, als de uil van Minerva aan haar vlucht begint, niet alsnog een lijn in de hedendaagse kluwen weten te vinden?
A. C. Danto, “Introduction: Modern, Postmodern, and
Contemporary”, After
the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History, Princeton,
Princeton University Press, 1998, pp. 3-19.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten